Erehdy nopeasti, opi nopeasti, korjaa nopeasti

Posted on 21.8.2014

0


Fix this

Markkina on paras paikka kokeilla eri ideoita, innovaatioita, viestejä tai tapoja kommunikoida eri vastaanottajille, sillä siellä toimivat markkinan lainalaisuudet. Kysymällä asiakkaaltasi saat tärkeää tietoa, mutta et voi silti tietää, ostaisiko hän todella innovaatiosi, kun se on toteutettu.

Verkkoympäristössä ideoiden testaaminen ja generoiminen on paitsi halpaa myös helppoa, sillä voit miltei reaaliajassa nähdä esimerkiksi mitkä viestit toimivat ja mitkä eivät, tai millaisissa innovaatioissa on potentiaalia.

Starbucks käyttää verkossa testaamista hyväkseen luodessaan uusia tuotteita ja palveluita tai kehittääkseen toimintaansa. My Starbucks Idea (mystarbucksidea.force.com) on palvelu, jossa kuka tahansa voi ehdottaa yhtiölle ideaa, jota sitten muut voivat äänestää. Parhaat ideat toteutetaan, jos niissä on kaupallista potentiaalia.

Perinteisesti esim. teknologia-alalla Suomessa on ollut vallalla ajatus, että mitään puolivalmista ei markkinoille tuoda eikä innovaatioista juuri huudella. Tämä on johtanut siihen, että teknologiainnovaatioita lipsahtaa harvakseltaan markkinoille, koska joku muu on jo (mahdollisesti) kehittänyt vastaavaa tai tuonut puolivalmiin tuotteen markkinoille kehittymään, jolloin on koettu, että markkina on jo täytetty. Kun keskustelee uuden sukupolven teknologiayrittäjien kanssa, he eivät enää koe että tuotteen tulisi olla täysin valmis, vaan se uskalletaan jo altistaa markkinan kehitettäväksi.

Lean-ajatteluun perustuva ”fail fast” eli ”epäonnistu nopeasti” on saanut jo hyvin jalansijaa suomalaisessakin ajattelussa, ja hyvä niin. Markkina nimittäin on paras mahdollinen innovaatioiden testipaikka. Huonoa ei edelleenkään kannata markkinoille tuoda, mutta rajatussa ryhmässä testaamisella puolivalmiskin tuote voi johtaa mullistavaan innovaatioon.

(Ote kirjasta Markkinoinnin käsikirja yrittäjlle)

Avainsanat:
Posted in: Blogi, Ei kategoriaa