Miten arvoa myydään?

Posted on 29.11.2013

0


Minulta on muutamaan kertaan pyydetty esimerkkiä, miten sitä asiakasarvoa sitten käytännössä myydään, ja nimen omaan verkossa. Tässä eräs.

Kaverini oli bongannut mm. lompakkoja myyvän firman ja suositteli sitä Facebook-sivullaan. Klikkasin suositusta, ja mihin päädyinkään! Tänne Bellroyn Slim Your Wallet -sivulle:

Bellroy web

Siis verkkopalveluun, joka kädestä pitäen kertoo, miten pääsen eroon ongelmasta, joka minua vaivaa: liian täyteen sullottu lompakko. Mutta huom! Nyt ei tarjotakaan ratkaisua ”osta tämä niin ongelmasi ratkeaa” tyyliin, vaan näytetään muutama vinkki, kas näin:

Bellroy2 Bellroy3Bellroy4 Bellroy5

Vasta tämän jälkeen kerrotaan, että on olemassa toinenkin keino:

Bellroy6

Ja niin, vaihe vaiheelta lähestytään itse tuotetta ja sen ominaisuuksia. Enää minun tarvitsee vain valita, mikä lompakoista palvelee kläyttötarkoitustani parhaiten.

Bellroy7

Ja tämän jälkeen, mitä ominaisuuksia kuhunkin malliin liittyy.

No minähän ostin. Ja mitä sitten tapahtui? Sain tällaisen viestin:

Bellroy8

Sen jälkeen sain kohteliaan ”shipping” ja ”order tracking” -viestin. Jäin odottelemaan toimitusta, jonka oli määrä tulla kuudessä päivässä. Vaan kuinka ollakaan, posti kantoi lähäetyksen kotiini neljä päivää tilauksesta. Lompakko oli pakattu topakasti ruskeaan pahviin:

Bellroy rocks

Mitä on siis tapahtunut? Minulle on myyty lompakko arvosta hyötyyn, hyödystä etuun ja eduista ominaisuuteen kaavalla huomio -> kinnostus -> halu -> arviointi -> ostopäätös -> suosittelu (A-IDEAS, ks. Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle s. 205) vieläpä tarinanomaisesti mukavalla äänensävyllä. Niinpä onkin helppo ihastua siihen, mitä Bellroy edustaa.

Päädyin ostamaan Bellroyn lompakon koska kaverini Facebookissa siitä kertoi. Ehkä sinä innostut myös ostamaan sellaisen. Kun myyt arvoa oikealla asenteella, asiakkaasi myyvät tuotetta tai palveluasi edelleen; suositteleva asiakas on paras liiketoimintasuunnitelmasi.

Tässä yhteydessä on myös kehaistava itse tuotetta. Enpä olisi uskonut että saan kaikki korttini mahtumaan niin pieneen tilaan niin kätevästi. Lupaus on siis lunastettu. Well done, Bellroy!

Avainsanat:
Posted in: Blogi