Maailman paras ravintola

Posted on 25.10.2013

0


Nyt jo toimintansa lopettanut El Bulli valittiin moneen kertaan maailman parhaaksi ravintolaksi. Maailma on täynnä loistavia ravintoloita, mikä teki El Bullista parhaan?

El Bullin Ferran Adrià on lievästi ilmaistuna intohimoinen mies. Hän suhtautuu suurella sydämellä siihen mitä tekee. Eikä hän tee ruokaa, hän luo elämyksiä, ja enemmän: hän luo tunteita. Itse hän sanoo sen näin: ”We are in passion business. We create emotions.”

Ferran Adrià on löytänyt yhden liiketoiminnan suurista salaisuuksista: kyvyn nähdä missä liiketoiminnassa yritys todella on. Hän ei koe olevansa ravintolabusineksessa; jos kokisi, hän tuskin olisi luonut El Bullista sellaista kuin se oli. Hän olisi luonut siitä ravintolan.

Merkittävä tekijä El Bullin menestykselle on se, että sillä on kirkas tehtävä sekä selkeä rooli asiakkaidensa mielissä: ”We make people happy and give them something to think about.”

Ferran Adriàlla on myös uskomaton kyky luoda uutta; yhdistää asioita, joita muut eivät ole oivaltaneet yhdistää. Siis kyky innovoida. Ja ravintolamaailmassa (kuten muuallakin)  sen tulee tarkoittaa jotakin muuta kuin kikkailua. Ruoalla ei pelleillä, mutta sillä saa toki leikitellä.

Entä asenne? Ferran Adriàlla on ilmeisen tinkimätön asenne siihen mitä tekee. Hänellä on pistämätön yksityiskohtien taju ja niistä hän ei tingi. Juuri yksityiskohdat viimeistelevät kaiken sen, mikä erottaa huiput parhaista. Mutta oikeiden yksityiskohtien löytäminen ja vieminen niin pitkälle, että niillä on aidosti merkitystä on vaikeaa. ”I wanna discover things I don’t know how to do.”

Ja kun itse tuote, siis ruoka ja palvelu, on mitä parhaassa kunnossa, loppu on historiaa.

Kaikki nämä yhdessä (ja moni muu seikka) tuottavat asiakkaalle arvoa, jota ei voi mitata rahassa.

Bob Burg ja John D. Mann kuvaavat kirjassaan The Go-Giver arvon muodostamista juuri ravintolavertauksella:

  • Huono ravintola tarjoaa juuri ja juuri sen verran arvoa kuin mitä se asiakkailtaan velottaa – siis tarjoaa nipin napin vastinetta rahalle.
  • Hyvä ravintola pyrkii koko ajan tarjoamaan enemmän arvoa kuin mitä se niistä velottaa – siis tarjoaa enemmän vastinetta rahalle.
  • Erinomainen ravintola sen sijaan tarjoaa enemmän arvoa kuin millään hinnalla missään ravintolassa saa – siis ylivoimaista vastinetta rahalle.

Eikä kysymys ole nyt siitä, että pitäisi olla maailman paras ruoka. Kysymys on siitä, että siihen tilanteeseen asiakkalle tarjotaan eniten arvoa. Se voi yhtä hyvin olla El Bullin kaltainen ravintola tai idyllinen trattoria italaialaisessa pikkukylässä tai se oman paikkakunnan kahvila.

El Bullin maailmaan voit kurkistaa myös Athony Bourdainin näkökulmasta. Suosittelen koko jakson katsomista, mutta tässä pieni maistiainen Travel Channelilla. (Jos linkki ei toimi: http://www.travelchannel.com/video/el-bullis-legacy-15576)

Pohdittavaa:
Kun seuraavaksi teet illallista ystävillesi tai perheellesi, koita noudattaa Ferran Adriàn tehtävää ja roolia. Tee ihmiset onnelliseksi antamalla heille jotakin (positiivista) ajateltavaa, luomalla illallisesta elämys. Millaista ruokaa siis tekisit ja miten sen tarjoilisit? Millaisen ilmapiirin loisit ja miten? Samaa ajattelua kannattaa kokeilla myös omaan yritykseen: missä markkinassa se on, missä se voisi olla ja mitä se tarkoittaisi käytännössä?

Posted in: Blogi