Yrityksesi tehtävä

Posted on 9.10.2013

0


Tiedätkö mikä on Amazon Kindlen tehtävä? Se on ”Every book ever printed, in any language, all available in less than 60 seconds.”

Tehtävä on yrityksen syy olla asiakkaalle merkityksellisempi kuin kilpailijat eli erityinen (ainoa laatuaan) ja lunastaa sitä kautta olemassaololleen oikeutuksen. Siksi tehtävän tulee ohjata yrityksen toimintaa; näkyä kaikessa ja kaikkialla.

Tehtava

Disneyn tehtävä on tehdä ihmiset iloisiksi: ”Make people happy”. Paitsi Disneyn tehtävä, se on myös oiva hissipuhe. Jos olisit Disneyllä töissä ja joku kysyisi, mitä teet työksesi, voisit vastata: ”I make people happy”. Sen jälkeen saisit takuulla tilaisuuden kertoa miten ja missä yrityksessä. Hyvä tehtävä, missio, ohjaa kaikkea yrityksen toimintaa.

Jokaisella yrityksellä on oma yksilöllinen syynsä olla olemassa ja tapansa tuottaa asiakasarvoa. Tehtävä on hyvä, kun se on tarpeeksi yksinkertainen ja helposti sekä ymmärrettävissä että omaksuttavissa.

Kysymys on pikemminkin filosofiasta kuin siitä, mitä yritys konkreettisesti valmistaa tai tuottaa. Tehtävän pitää olla aito eli lunastettavissa ja tuntua yrityksessä oikealta. Sen tulee ohjata kaikkea toimintaa tuotekehityksestä alkaen, ja näkyä jokaisessa yksityiskohdassakin.

Tehtävä ohjaa yrityksen toimintaa kun se on…

  • Asiakasarvoon perustuva
  • Aito
  • Inspiroiva
  • Toimintaa ohjaava
  • Mielekäs
  • Lunastettavissa
  • Helppo ymmärtää
  • Jotakin, josta koko yritys voi olla ylpeä

Tehtävän kaava:

INTOHIMO
+ ASENNE
+ ASIAKASARVO
= TEHTÄVÄ

Tässä muutama oiva esimerkki:

Lego: Inspire and develop the builders of tomorrow.
Coca Cola: Refresh the world. Inspire moments of optimism and happiness.
Amazon: Earth’s most customer centric company.
Google: To organize the world‘s information and make it universally accessible and useful.
Skype: The fabric of real-time communication on the web.
Federal Express: The World on Time.
Amazon Kindle: Every book ever printed, in any language, all available in less than 60 seconds.
Nike: To bring inspiration and innovation to every athlete in the world. (“If you have a body you are an athlete.”)
Flickr: Eyes of the world.
Laattapiste: Elämäntehtävämme on pelastaa suomalaiset kurjilta kylpyhuoneilta.

Club for Five kertoo Facebook-sivullaan näin: ”Club For Five challenges conventional wisdom about the capability of the human voice.” Olen myyty.

(Perustuu kirjassa esitetyn Asiakasarvokartan kohtaan 8)

Posted in: Ei kategoriaa