Miten yrityksesi voisi muuttaa markkinaa?

Posted on 9.10.2013

0


(Kirjassa esitetyn Asiakasarvokartan kohdasta 11)

Lopullinen arvo, jonka perusteella yrityksesi toimintaedellytykset omassa markkinassasi arvioidaan, perustuu siihen, miten asiakkaan elämä muuttuu käyttäessään myymääsi tuotetta tai palvelua, kuinka hänen elämänsä tai liiketoimintansa helpottuu tai parantuu. Kun pystyt luomaan tuon muutoksen riittävän monelle asiakkaalle, se alkaa vaikuttaa koko markkinaan.

Etkö usko että voisit muuttaa markkinaa? Esimerkkejä löytyy vaikka millä mitalla. Miksi? Koska vain todelliset muutokset jäävät elämään.

  • Ebay muutti ennen kaikkea käytetyn tavaran myymisen ja ostamisen verkossa. Jatkumona tälle Huuto.net mullisti ostamista ja myymistä Suomessa, ja Tori.fi on haastanut sen olemalla ketterämpi, helppokäyttöisempi ja paikallisempi. Ikea muutti sen, kuinka usein meillä on mahdollisuus uudistaa sisustuksemme tietyllä tyylillä.
  • iPod muutti musiikin kuuntelun ja yhdessä iTunesin kanssa ne mullistivat musiikkibusineksen, jonka Spotify uudisti uudelleen.
  • Google mullisti tiedonhaun, Wikipedia tietosanakirjat.
  • Facebook muutti tavan olla yhteydessä tuttaviimme.
  • Southwest mullisti lentojen hinnat tuomalla halpalennot markkinoille jo vuonna 1971, Ryanair perusti kokonaan oman liiketoimintansa parikymmentä vuotta myöhemmin.
Posted in: Ei kategoriaa