Mistä haluat yrityksesi tulevan kuuluisaksi?

Posted on 9.10.2013

0


(Kirjassa esitetyn Asiakasarvokartan kohdasta 12)

Moni yrittäjä lähtee liikkeelle siitä, että yrittää arvata millaiselle tuotteelle, palvelulle tai yritykselle olisi tulevaisuudessa kysyntää. Eli että mihin tämä maailma menee ja mitä siellä tarvitaan. Tuskin kukaan meistä tässä alati muuttuvassa maailmassa pystyy varmuudella tai edes suurella todennäköisyydellä sanomaan, mihin missäkin markkinassa ollaan lopulta menossa ja millaiset toimijat siellä pärjäävät.

Menestyvät yrittäjät eivät ole sen enempää tulevaisuuden ennustajia kuin muutkaan. Eivät Ikean Ingvar Kampard tai Applen Steve Jobs nähneet yhtään pitemmälle tulevaisuuteen kuin heidän kilpailijansakaan – he loivat tulevaisuuden. He siis toteuttivat omaa tehtäväänsä sinnikkäästi ja onnistuivat luomaan uutta kysyntää ymmärtämällä ostajaa ja oivaltamalla asioita, joita muut eivät olleet oivaltaneet.

Maailma ei sen enempää Applen kuin Ikeankaan tapauksessa ollut menossa sitten myöhemmin nähtyyn suuntaan vaan aivan toisaalle. Molemmat herrat luottivat siihen, että jos heidän ajatuksensa ja ideansa ovat heidän omasta mielestään hyviä, ne saattavat olla sitä muutaman muunkin mielestä. Ja jos tämä joukko on riittävän iso, siinä saattaa olla potentiaalia liiketoiminnalle.

Abraham Lincoln onkin osuvasti todennut:
“The best way to predict your future is to create it”.

Maailma ympärillämme muuttuu koko ajan kiivaammin. Ostokäyttäytyminen muuttuu, kilpailijoita tulee ja menee, teknologia kehittyy. Kuinka voisimme tässä ja nyt päättää tai edes hahmotella minne olemme menossa?

Jos haluamme yritystemme pysyvän hengissä, meidän on oltava valmis reagoimaan muutoksiin, joskus nopeastikin. Mikään mahti maailmassa ei siis voi sanoa, missä yrityksesi on vuoden saati useamman päästä.

Kaikesta epävarmuudesta huolimatta on hyvä, jos sinulla on jonkinlainen unelma siitä, mistä haluat että yrityksesi – sanokaamme kolmen, viiden ehkä jopa kymmenen vuoden kuluttua – voisi olla tunnettu, jopa kuuluisa. Se auttaa sinua ponnistelemaan kohti määränpäätä silloinkin, kun on vaikeaa. Samalla se pitää kurssin oikeana silloin, kun houkutuksia sen muuttamiseen on liikaakin.

Posted in: Ei kategoriaa