Kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet

Posted on 9.10.2013

0


(Kirjassa esitetyn Asiakasarvokartan kohdasta 4)

Laajasti ajateltuna kaikki, jotka kilpailevat asiakkaasi rahoista ovat kilpailijoitasi. Tosiassa kuitenkin asiakas lokeroi tarpeensa tilannekohtaisesti.

Nettitelevisiopalvelu Netflixin Joris Evers kertoi Digitodayn julkaisemassa haastattelussa (22.8.2013) yhtiön markkinasta näin: ”Loppujen lopuksi kilpailemme kaikkien kanssa ihmisten ajasta. Kysymys on siitä, että kun kuluttaja päättää tehdä jotain, niin pelaako hän lautapeliä, lukeeko hän kirjaa, meneekö ulos pelaamaan jalkapalloa vai katsooko televisiota.”

Markkinaa ja sitä kautta kilpailijoita on usein vaikea hahmottaa tarkasti ellet tiedä, mitä asiakkaasi todella ostavat. Ja jos vertaat omaa yritystäsi vääriin kilpailijoihin, päädyt erilaistamaan oman asemasi markkinassa väärin.

Sinulla todennäköisesti on ainakin jonkinlainen käsitys siitä, miksi yrityksesi tuotteet tai palvelut menevät kaupaksi. Tiedät toivottavasti myös, missä kilpailijasi ovat hyviä. Vai tiedätkö todella?

Omaa liiketoimintaansa ei pidä rakentaa suhteessa kilpailijoihin vaan suhteessa asiakkaisiin. On kuitenkin kriittistä tietää, missä kilpailijat ovat hyviä ja missä eivät, mitä asiakkaat arvostavat ja mitä eivät. Pyri siis löytämään kilpailijoittesi vahvuudet ja heikkoudet.

Äläkä keskity vain ydinmarkkinasi pahimpiin kilpailijoihin vaan ota mukaan kaikki markkinassa toimivat. Tarkastele myös ydinmarkkinasi ulkopuolella olevaa markkinaa; onko siellä toimijoita, joiden tuotteet tai palvelut voivat korvata omasi?

Avain asiakasymmärrykseen ja kilpailijoiden vahvuuksien ja heikkouksien selvittämiseen on kysyminen. Kysy henkilöstöltäsi, kumppaneiltasi, asiakkailtasi, tuttaviltasi jne. Kysy, kysy kysy. Pyri näkemään vastausten taakse, sillä aina sinulle ei kerrota koko totuutta. Joskus sellaista ei vastaajan edes itse näe.

Posted in: Ei kategoriaa