Miksi tämä kirja?

Posted on 3.10.2013

0


copy-markkinoinninkasikirja_kansi300dpi3.jpg

Idea kirjaan lähti oikeastaan aika monesta suunnasta. Olin yhtiökumppanini Päivi Tuohimaan kanssa ennättänyt tavata koko joukon erilaisia ja erilaisissa tilanteissa olevia yrittäjiä. Huomasimme, että heillä on markkinoinnin suhteen paljon ennakkoluuloja, ristiriitaisia käsityksiä, hämmennystä ja jopa pelkoa. Eikä ihme, sillä markkinoinnista on erilaisine ismeineen ja termeineen tullut vaikeaselkoista. Asiaan vihkiymätön oman erikoisalansa osaava yrittäjä onkin usein todella ihmeissään siitä, mitä ihan oikeasti pitäisi tehdä. No, yhtä oikeaa vastaustahan ei tietenkään ole, mutta ehkäpä tämä näkemys auttaa jotenkin määrittelemään oman yrityksen perusajatusta. Se kun kuitenkin on kaiken ydin.

Toinen merkittävä tekijä kirjan kirjoittamiselle on tämä aika. Taloudellinen taantuma yhdessä radikaalisti muuttuneen ostokäyttäytymisen kanssa on omiaan luomaan haasteita yrittäjien elämään. Ostaminen on pysyvästi muuttunut, myyminen vielä ei. Se luo mahdollisuuksia niille, jotka uskaltavat ensin tehdä irtiottoja. Pian kaikkien on uskallettava.

Kolmas syy oli se, että kirjoittaminen on mitä mainioin keino selvittää omia ajatuksiaan ja löytää uusia suuntia. Olen viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana lukenut enemmän niin markkinointiin kuin paljon muuhunkin liittyvää tietokirjallisuutta, joista olen saanut paitsi rohkaisua ja varmistusta omilla aatoksilleni myös ideoita, tottakai.

Neljäs ja ehkä sysäävin syy oli se, että kustantajani Myllylahti Oy:n toimari, Lassi Junkkarinen pyysi. Ja kun omaa yllytyshullun luonteen niin suostuin – ehkä hieman kolmatta sekuntia asiaa tuumattuani, pulla suussa Halmen kahvilassa Espoon Kauklahdessa eräänä kuulaana aamuna.

Yhtä kaikki, kirja on nyt valmis. Satu Kontinen loi kirjaan minun mielestäni erinomaisen taiton, joka tekee siitä selailtavan ja nopealukuisen, vaikka sivumäärä lipsahtikin kahdensadan tuolle puolen. Sain nimittäin ohjeen kirjoittaa noin 50 liuskaa tekstiä jollain tietyllä fonttikoolla ja rivivälillä (joita en muista), ja ajattelin etten ikinä saa niitä täyteen. Pian liuskoja oli lähes sata. Alkoi karsinta ja kiteyttely, mutta samalla mieleen tuli koko ajan lisää uusia asioita, joita halusin mukaan. Lopulta oli pakko tehdä päätös siitä, miten syvälle missäkin asiassa on syytä mennä, ja lopputulos on nyt tuossa. Ja koska asiaa edelleen on, tämä blogi olkoon se paikka, jossa ehkä saatan paneutua asioihin niiden vaatimalla tavalla.

Toivottavasti kirja herättää ajatuksia ja saa sinut yrittäjänä pohtimaan oman yrityksesi paikkaa hieman strukturoidummin kuin mitä olet ehkä tähän saakka tehnyt. Tai ehkäpä olet asioista täysin eri mieltä ja saat tästä kimmokkeen kirjoittaa oma versiosi. Sekin on hyvä, yhtä totuutta kun ei ole.

Palataan!
– Juha

Posted in: Blogi